Πολλοί νέοι επιχειρηματίες, στελέχη σε διοικητικές θέσεις αλλά και μέλη σε ομάδες έργου καλούνται να διαχειριστούν τον φόβο, την αβεβαιότητα και την αμφιβολία για την επίτευξη των στόχων που έχουν αναλάβει ή τους έχουν ανατεθεί.

Ο φόβος είναι ένα από τα βασικά συναισθήματα και συνοδεύεται από άγχος όταν απειλούμαστε ή νιώθουμε ότι θα απειληθούμε βιώνοντας μια κατάσταση. Σκοπός του είναι να μας προστατεύσει και να μας προειδοποιήσει στο ενδεχόμενο αυτής της απειλής.  Είναι επομένως χρήσιμος, όταν τα επίπεδά του δεν ξεπερνούν την προσπάθεια που απαιτείται για τη διεκπεραίωση της δράσης μας. Στην περίπτωση αυτή, όταν για παράδειγμα προετοιμάζουμε μια εργασία, μπορεί να μας κινητοποιήσει και να συμβάλλει στην δημιουργικότητά μας ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Η πιθανή απουσία του θα μας έκανε να είμαστε ικανοποιημένοι ακόμα και με μέτρια ή μικρά αποτελέσματα και έτσι θα μας στερούσε τη δυνατότητα μιας σημαντικής επιτυχίας.

Τι γίνεται όμως όταν ξεπερνάμε τα “φυσιολογικά” επίπεδα φόβου και άγχους; Στην σκέψη ότι ενδέχεται να αποτύχουμε, ότι θα θεωρηθούμε ελλιπείς και θα χάσουμε την αξία μας ως επιχειρηματίες ή εργαζόμενοι, κάποιες φορές παραλύουμε. Έτσι, αποφεύγουμε να πάρουμε αποφάσεις, αναβάλουμε δράσεις, και προτιμάμε να μην εκτεθούμε στο εργασιακό μας περιβάλλον, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει τη δύναμη και την επιρροή μας.

Το αποτέλεσμα είναι ένα: Κάνουμε την επίτευξη των στόχων μας περισσότερο δύσκολη, έως και αδύνατη.

Η βασική αιτία συνήθως είναι η έλλειψη αυτοπεποίθησης και η χαμηλή αυτοεκτίμηση, γιατί αμφισβητούμε τις δεξιότητες μας για την επίτευξη των στόχων μας, ή εκείνων που αναμένει από εμάς το περιβάλλον μας.

Ένας βοηθητικός τρόπος για να διαχειριστούμε τον φόβο της αποτυχίας, είναι η ενίσχυση της αυτό-εικόνας μας, δηλαδή της εικόνας που έχουμε οι ίδιοι για τον εαυτό μας, χτίζοντας μια σταθερή βάση με τα ταλέντα και τις δεξιότητές μας. Πώς μπορείτε να το πετύχετε πρακτικά;

  1. Ετοιμάστε μια λίστα των ικανοτήτων και των ταλέντων σας

Ανατρέξτε σε αυτή τη λίστα συχνά και προσπαθήστε να εμβαθύνετε κάθε ημέρα σε μια διαφορετική ποιότητα που αναγνωρίζετε στον εαυτό σας. Θυμηθείτε πώς την εφαρμόσατε στην πράξη, στο παρελθόν. Αποφασίσετε με ποιους τρόπους θα την προβάλλετε και θα την ενισχύσετε. Στη συνέχεια, ακολουθήστε την ίδια διαδικασία με την επόμενη ποιότητά σας.

Σκοπός αυτής της άσκησης, είναι να αναγνωρίσετε τις ικανότητες και τα ταλέντα σας και να δημιουργήσετε μια περισσότερο θετική και ολοκληρωμένη εικόνα για τον εαυτό σας.

  1. Κρατήστε ένα ημερολόγιο με τις επιτυχίες σας

Εάν είναι δυνατόν συμπληρώστε καθημερινά, οτιδήποτε, μικρό ή μεγάλο, σας έκανε να νιώσετε πιο δυνατοί και επιτυχημένοι καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας. Μετά από μια εβδομάδα, διαβάστε όλα όσα έχετε γράψει και σκεφτείτε πώς αισθανθήκατε κάθε στιγμή.

Σκοπός αυτής της άσκησης, είναι να αντιληφθείτε τις μικρές ή μεγάλες νίκες σας και να βασιστείτε στην εμπειρία σας. Εάν μπορέσατε να πετύχετε κάτι μία φορά, σίγουρα μπορείτε και περισσότερες.

  1. Χρησιμοποιήστε την οπτικοποίηση

Φανταστείτε ότι έχετε πετύχει το στόχο σας πλήρως. Πώς πιστεύετε ότι θα νιώσετε, τι θα ακούσετε από το εργασιακό σας περιβάλλον; Περιγράψτε σε ένα χαρτί πως θα είναι η ημέρα σας όταν ο στόχος σας θα έχει υλοποιηθεί. Συμπεριλάβετε τα οπτικά, ακουστικά και συναισθηματικά στοιχεία. Στη συνέχεια, διαβάστε την αφήγησή σας και απολαύστε τη διαδικασία σαν να έχετε πετύχει ήδη το στόχο σας.

Σκοπός αυτής της άσκησης είναι να προγραμματίσετε το μυαλό σας για την επιτυχία. Συνήθως όταν νιώθουμε φόβο, οι πρώτες εικόνες που έρχονται στο μυαλό μας βασίζονται στο χειρότερο σενάριο. Για αυτόν το λόγο, είναι καλό να εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας στη θετική σκέψη, κατευθύνοντάς το προς αυτό που θέλει.

  1. Γνωρίστε επιτυχημένους επιχειρηματίες και στελέχη ή άτομα που θαυμάζετε

Ρωτήστε τους πως διαχειρίζονται τους στόχους και τις προκλήσεις. Ζητήστε τους συμβουλές για το πώς να αντιμετωπίσετε τις δικές σας προκλήσεις. Η εμπειρία επιτυχημένων ανθρώπων και η προσέγγιση που ακολουθούν, μπορεί να αποτελέσει έναν χρήσιμο οδηγό για τις δικές σας επιτυχίες.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει μεγάλη ικανότητα να μαθαίνει νέους τρόπους αντίδρασης στις καταστάσεις του περιβάλλοντος και στις προκλήσεις. Με τα σωστά εργαλεία και βασικά στοιχεία την επιμονή και την επανάληψη, μπορείτε να πετύχετε κάθε ρεαλιστικό στόχο που θέτετε.

Ποιος λέει ότι δεν μπορείτε;